15 MART 2017
ÇARŞAMBA
12.48
C++ Değişkenlerin Başlatılması ve String İfadesi

Bu konumuzda bir değişkenin kod yapısındaki yeri ve çağırılmasını işleyeceğiz. Ardından değişken tiplerinin en çok kullanılanlarından biri olan string ifadesini detaylıca ele alacağız. Değişkenler ve veri türleri hakkında daha detaylı bilgiyi önceki dersimizde vermiştik ve erişmek isterseniz buraya tıklayabilirsiniz.

 

Bir Değişkenin Çağırılması veya Başlatılması

Değişkenler yapı itibari ile kodlarımıza başlarken veri türleri ve ardından değişken ismi olarak bilgisayara tanıtılırlar. Önceki dersimizde de gördüğümüz gibi aşağıdaki yapıda kullanılırlar.

int main(){
	int sayi;
	cout << sayi;
}

Bu yapıda kullanılan bir değişkenin program tarafından atanmış rastgele bir sayıya eşit olacağını söylemeliyiz. Yani biz aslında bir değişken oluşturuyoruz ve bu değişkene hiçbir şey atamıyoruz. Bu sebeple bilgisayarımız değişkenimize rastgele bir değer atıyor ve bu değeri hafızada saklıyor. Biz bunun yerine bir değişkene herhangi bir değer atayarak ekrana çağırırsak bu bir anlamda değişkeni başlattığımızı ifade eder. Bu sebeple C++ dilinde yıllar boyunca gelişmiş ve sonuçta 3 farklı method olarak karşımıza çıkmış değişken başlatma yöntemleri vardır.

Değişken Başlatma Yöntemleri

1. tip degisken_adi = degisken_degeri;

int main(){
	int sayi = 1;
	cout << sayi;
}

Bu tarz bir kullanım ile ekranımıza 1 çıktısını verdirebiliriz.

2. tip degisken_adi (degisken_degeri);

int main(){
	int sayi(1);
	cout << sayi;
}

Bu tarz bir kullanım ile de ekranımıza 1 çıktısını verdirebiliriz.

3. tip degisken_adi {degisken_degeri};

int main(){
	int sayi{1};
	cout << sayi;
}

Bu tarz bir kullanım ile de ekranımıza 1 çıktısını verdirebiliriz.

Anlaşıldığı üzere her 3 başlatma yönteminde de 1 sonucunu elde edebiliriz. Lakin günümüzde en çok kullanılan ve genel olarak tüm yazılım dillerinde de varsayılan olarak kabul edebileceğimiz birinci yöntemdir.

3 Methodu da kullanarak aşağıdaki örneğimizi yaptığımızda ekranımıza 16 çıktısının geldiğini göreceğiz.

#include <iostream>
using namespace std;

int main(){
	int sayi1 = 1;
	int sayi2(5);
	int sayi3{10};
	int sonuc = sayi1+sayi2+sayi3;
	cout << sonuc;
}

String İfadesi

Bir string ifadesi temelde bakıldığında programa bir metin girişini sağlamaktadır. Bu sebeple aslında bir metni değişkene atayabilir ve aynı metni programın istediğimiz alanında bu değişkenden çağırabiliriz. Gelecekte yapacağımız ufak bir güncelleme ile bu değişkenin çağırıldığı her yerde aynı değişikliğin gerçekleşeceğini göreceğiz.

String ifadesini kullanabilmek için ilk olarak dikkat edilmesi gereken temel fark, c++ projemize yeni bir kütüphane eklememiz gerektiğidir. String, kendine ait bir kütüphane içerir ve programda #include <string> olarak çağırılır. Çağırılmadan kullanılmaya çalışıldığında hata alınacaktır.

#include <iostream>
#include <string>
using namespace std;

int main(){
	string adSoyad = "Mert Topuz";
	cout << adSoyad;
}

Burada dikkat edilmesi gereken ikinci önemli alan ise değişken değeri yazılırken sayılarda olduğundan farklı olarak tırnak işaretleri içerisinde yazılmasıdır.

Üstteki konu başlığımızda anlatmış olduğumuz 3 methoddan ilk ikisini string ifadelr içinde kullanabiliriz. Lakin süslü parantezleri ( { } ) string ifadeler için kullanamayız.

string adSoyad = "Mert Topuz";
string webSitesi ("www.merttopuz.com");
cout << adSoyad << "\n" << webSitesi;

Çıktısı da şöyle olacaktır;

Mert Topuz
www.merttopuz.com

Değişkenin Değiştirilmesi

Değişkenler diğer türlerden farklı olarak program içerisinde değiştirilebilirler. Her programlama dilinde olduğu gibi kod satırları üstten başlanarak okunur. Bu sebeple aşağıdaki kod yapısını ve çıktısını incelediğimizde aynı değişkene atanmış iki farklı değeri görmekteyiz. Dikkatlice inceleyelim;

int main(){
	string degisken = "Bu birinci degisken icerigidir";
	cout << degisken << endl;
	degisken = "Bu ikinci degisken icerigidir";
	cout << degisken << endl;
}

ve çıktısı;

Bu birinci degisken icerigidir
Bu ikinci degisken icerigidir

Görüldüğü gibi aynı değişken ismine ikinci bir değer atadık ve yeni değerimiz programın kalan kısmında son atadığımız değerde devam edecektir.

YORUMLAR 0
Bu konuya henüz kimse yorum yapmadı.
İlk yorumu sen yapmak ister misin?
YORUM BIRAK
Şuanda bu yoruma cevap yazıyorsunuz:
İptal Et